Imię:
Adres email:

Czasopismo





OD REDAKTORA

Dotknąć, spróbować, doświadczyć | komentarz redaktora naczelnego Witolda Kołodziejczyka

Eksperymenty, badania, doświadczenia. Moda, czy konieczność? W lesie, w laboratorium, w szkolnym ogródku, w klasie, a nawet w centrum nauki, czy parku technologicznym. Przed uczniami stoi świat wielu możliwości i wielorakiego wyboru. Dostęp do najlepszych ekspertów, ...

JAK EKSPERYMENTY NAUKOWE POZWALAJĄ POZNAĆ NATURĘ CZŁOWIEKA?

Jak eksperymenty sytuacyjne poszerzyły wiedzę i wyobraźnię | Elżbieta Binswanger

Stanley Milgram i Philip Zimbardo - dwaj szkolni koledzy, amerykańscy psychologowie, odmieniają swoimi nowatorskimi eksperymentami rozumienie ludzkich zachowań. Zdarzyło się to w pewne pogodne, lipcowe popołudnie roku 2004. Nieśpiesznie szliśmy leśną alejką, nad nami szumiały wiekowe ...

Skąd wiemy, gdzie jesteśmy? | Jerzy Vetulani

Nagroda Nobla w dziedzinie fizjologii i medycyny w 2014 roku została przyznana za prace, które bezpośrednio nie przyczyniły się do postępów praktycznej medycyny, miały natomiast olbrzymie znaczenie poznawcze i pozwalają na lepsze rozumienie mechanizmów działania ...

Utopia społeczna pod lupą | Maciej Wierzchnicki

W dzisiejszych czasach ludzie dążą do doskonałości niemal w każdej możliwej płaszczyźnie. Często objawia się to chociażby operacjami plastycznymi, a innym razem i o tym chcę wspomnieć, stymuluje postęp w jakiejś dziedzinie nauki, który może doprowadzić do dalszego rozwoju ...

Różanka, czyli stwórz swoim dzieciom optymalne warunki rozwoju | Paweł Fortuna, Łukasz Bożycki

Różanka to niewielka, sześciocentymetrowa rybka o niespotykanej biologii rozrodu. Żyje stadnie w zarośniętych bujną roślinnością, przybrzeżnych strefach jezior i wolno płynących rzek. W środowisku występuje wraz ze słodkowodnymi małżami, takimi jak skójka (Unio ...

TAJEMNICZY MÓZG

Czym jest uwaga i jak ją ćwiczyć? | rozmowa z dr Michaelem Posnerem

Dr Michael I. Posner to wybitny neurokognitywista. Jest emerytowanym profesorem neuronauk na University of Oregon (Wydział Psychologii w Institute of Cognitive and Decision Sciences). W sierpniu 2008 roku został jako pierwszy wyróżniony przez International Union of Psychological Science ...

Neuropsyna w amygdali, czyli przełomowe odkrycie w badaniach nad lękiem | prof. Jerzy Vetulani

Międzynarodowy zespół badaczy kierowany przez prof. Roberta Pawlaka z University of Leicester badał molekularne mechanizmy lęku oraz sposób przekładania się stresowych sygnałów płynących ze środowiska na adekwatne odpowiedzi behawioralne myszy. Badania prowadzone ...

Sztuka kształtuje mózg, mózg kształtuje sztukę | Katarzyna Porczak, Karol Kierzkowski

Naukowiec tworzący sztukę wypowiada się własnym, prywatnym językiem sztuki, natomiast naukowiec zgłębiający procesy biochemiczne towarzyszących temu zjawisku kieruje naszą uwagę na fakt, iż sztuka plastyczna jest wyrazem szczególnej wrażliwości kształtowanej w bezpośrednim ...

POZNAWCZA ROLA EKSPERYMENTÓW W OŚWIACIE. MIĘDZYNARODOWA ANALIZA PORÓWNAWCZA.

Metody doświadczalne i eksperymentalne w europejskich szkołach podstawowych i przedszkolach | dr Ewa Sowa-Behtane

To już czwarty projekt międzynarodowy realizowany we współpracy z czasopismem „Edukacja i Dialog”, zajmujący się badaniem i porównywaniem systemów wychowawczych oraz oświaty różnych krajów. Pedagogika porównawcza dostarcza ekspertyzy ...

Eksperymenty w przedszkolach niemieckich | Katarzyna Tomasik-Abdelsamie

Rozumienie wczesnej edukacji znacząco ewaluowało w ostatnich latach. Czas dzieciństwa jest najintensywniejszym okresem w procesie całożyciowego uczenia się każdego człowieka. Psychologia rozwojowa wskazuje, że dzieci bardzo wcześnie wykazują cechy niezbędne eksploracji, takie jak ...

Rola eksperymentów i doświadczeń dzieci w nauczaniu nauk ścisłych i techniki w szkole podstawowej we Francji | Magdalena Troc-Rezaiguia

Dzieci już od urodzenia są ciekawskimi badaczami i odkrywcami. Uczą się przez działanie, zbierając swoje doświadczenia „ręką, sercem i głową”. Aktywność poznawcza jest dla nich w pewnym sensie rzeczą naturalną wynikającą z wrodzonej potrzeby wysiłku umysłowego. ...

Szwajcarskie nauczanie początkowe na podstawie École de Tivoli w Genewie | Katarzyna Konik-Attar

System szkolnictwa w Szwajcarii jest niezwykle urozmaicony. Wiąże się to między innymi z wielokulturowością tego kraju, czterema językami narodowymi (francuski, niemiecki, włoski i retroromański), systemem opieki, budżetem państwa, ilością  i różnorodnością ...

Wsparcie rozwoju dziecka poprzez samodzielność jednym z priorytetów ormiańskiej edukacji wczesnoszkolnej | Rubina Khachatryan

W ormiańskiej szkole podstawowej, podobnie jak podczas wszystkich lat edukacji obowiązkowej, kładzie się nacisk na nieustanne wsparcie rozwoju wiedzy i doświadczenia uczniów. Podobnie wskazuje dr Hayan Hua twierdząc, że głównym celem w zakresie wyników nauczania jest ...

Samodzielne myślenie, rozwiązywanie problemów i poznawanie świata realizowane przez szkolnictwo w Szwecji | Karolina Madej-Bednarz

Najpierw postaram się przedstawić obrazowo jak wygląda podział i zakres szkolnictwa w Szwecji na podstawie danych ze szwedzkiego ministerstwa edukacji i instytucji zajmujących się organizacją pracy szkół. Instytucjami odpowiedzialnymi za prace szkół w Szwecji są: ...

Empiryczny początek przygody edukacyjnej w stylu angielskim | Marzena McCarthy

Tematem tego artykułu jest nauka przez doświadczenie w szkole podstawowej. Postaram się opisać jak to wygląda w angielskim systemie edukacyjnym z punktu widzenia rodzica. W Anglii obowiązek rozpoczęcia szkoły mają dzieci w wieku lat 5, ale biorąc pod uwagę, iż rok szkolny zaczyna ...

EKSPERYMENTOWANIE I DOŚWIADCZANIE ŚWIATA W SZKOLE

Nauczycielskie sieciowanie i doświadczenia z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych | Agata Arkabus, Anna Płusa

Zawód nauczyciela wymaga ciągłego i aktywnego doskonalenia się. Szybkość przetwarzania informacji, nowe metody ich udostępniania oraz wykorzystywanie w procesie dydaktycznym technologii informacyjno-komunikacyjnych zmusza pedagogów do ustawicznego kształcenia i podnoszenia ...

WikiVid – edukacyjna rewolucja w sieci | Szymon Konkol rozmawia z Norbertem Orubą

Świat, w którym czas i przestrzeń są iluzją, a prędkość nie mierzy się w skali kilometrów czy mil na godzinę, lecz w tempie transmisji danych, do niedawna zarezerwowany był wyłącznie dla powieści fantastyczno- naukowych . Nie minęło  zbyt wiele czasu,a realia te ...

Eksperymenty - czyli sposób myślenia... Refleksje nauczyciela | Marcin Kielin

Każdy z nas wie, że robiąc doświadczenie wg wskazanego przepisu, za każdym  razem uzyskamy oczekiwany w opisie wynik. Każdy wie również, że za każdym razem wynik doświadczenia jest powtarzalny i staje się nudny, jak schabowy wg przepisu z książki kucharskiej. Cóż ...

Uczenie (się) z Kopernikiem | Anna Dziama

Centrum Nauki Kopernik odwiedza milion gości rocznie. Prawie połowa z nich to uczniowie i nauczyciele. Na czym polega uczenie się w centrum nauki? Jak przygotować się do wizyty, aby nie była postrzegana wyłącznie jako odwiedzanie atrakcyjnego miejsca? Dlaczego badania naukowe są ...

Jajecznica według algorytmu | Dagmara Kiraga

Nauki ścisłe często kojarzą się z nieskończenie długimi równaniami, naszpikowanymi różniczkami, całkami, potęgami i innymi „znaczkami”. Pośród wykresów i skomplikowanych teorii ukrytych jest kilka fascynujących dziedzin, które wywierają ...

Samodzielne doświadczanie świata. Świat wokół mnie - edukacja osób z niepełnosprawnością intelektualną | Bogusława Trawińska

Szacuje się, że 20 proc. wszystkich uczniów w Polsce (ok. 1,2 mln) to dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wtym  ok. 2,5 proc. osób z niepełnosprawnością intelektualną. Jest to grupa uczniów, posiadających swoje specyficzne potrzeby jeśli ...

Dialog z biznesem | z Andrzejem Wojtkowiakiem rozmawia Rafał Zalcman

Z Andrzejem Wojtkowiakiem - dyrektorem Zespołu Szkół w Chocianowie rozmawia Rafał Zalcman Rafał Zalcman: Statystyki pokazują, iż z roku na rok coraz większą popularnością wśród uczniów cieszą się technika. W przypadku kierowanej przez Pana placówki ...
Styczeń/luty 2016
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Nastolatki w internecie: smartfony, komunikacja i cyberprzemoc

Redakcja portalu 22 Grudzień 2016

Jak jedzenie wpływa na nasze myślenie?

Julian Piotr Sawiński 22 Grudzień 2016

Weź oddech - program edukacyjny o niskiej emisji

Redakcja portalu 21 Grudzień 2016

Ogólnokształcące szkoły muzyczne I stopnia będą ośmioletnieOgólnokształcące szkoły muzyczne I stopnia jednak ośmioletnie

Redakcja portalu 20 Grudzień 2016

ZG ZNP podjął uchwałę ws. sporu zbiorowego

Redakcja portalu 20 Grudzień 2016


OSTATNIE KOMENTARZE

EduCamp – zapiski na mankietach

~ Suszarkidorak.plusa(Gość) 27 Marzec 2017, 10:05

Rozmyślania o dobrej zmianie

~ Paykasa Bozdurma(Gość) z: http://www.paykasafox.com/bitcoin-bozdurma/ 27 Marzec 2017, 09:02

Rozmyślania o dobrej zmianie

~ Paykasa Bozdurma(Gość) z: http://www.paykasabozdurmaa.com/ 27 Marzec 2017, 09:01

Rozmyślania o dobrej zmianie

~ Paykasa Kart Nerelerde Kullanılır?(Gość) z: http://paykasa.bloguetechno.com 24 Marzec 2017, 11:53

Nastolatki w internecie: smartfony, komunikacja i cyberprzemoc

~ Paykasa kart(Gość) z: http://paykasa.pointblog.net 24 Marzec 2017, 11:51


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej