Imię:
Adres email:

Poleć treść:


Wywiad z Hakerem

Szymon Konkol, 05 Marzec 16 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Adam Jurkiewicz

haker edukacji, absolwent kursów Massachusetts Institute of Technology z języka programowania Python. Trener technologii Web 2.0 ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych. Programista, administrator systemów UNIX/Linux, twórca remiksu edukacyjnego FREE_Desktop – remiksu systemu operacyjnego dla wolnych ludzi, legalnego i darmowego dla wszystkich.

Haker (ang. hacker) to w powszechnej świadomości synonim przestępcy, cyberterrorysty, włamywacza komputerowego i twórcy wirusów oraz innego złośliwego oprogramowania. Jak bardzo różni się ten utarty wizerunek od etosu prawdziwego Hakera? Kim jest osoba identyfikująca się z tym określeniem? Jaka jest różnica pomiędzy hakerem a crackrerem? Jakie inklinacje łączą hakera i edukację? Odpowiedzi na te pytania szukam podczas rozmowy z Hakerem Adamem Jurkiewiczem.


Szymon Konkol: Mówisz o sobie, że jesteś Hakerem. Nie boisz się, ze któregoś dnia „smutni panowie” zapukają do Twoich drzwi?

Adam Jurkiewicz: Nie... Boją się złodzieje, oszuści. Uczciwy człowiek się nie boi. Oczywiście wiem, że medialny wizerunek hakera to wizerunek osoby, która jest na bakier z prawem, ale Haker utożsamiany jest z cyberprzestępcą? Ile jest prawdy w tym określeniu? Według definicji, którą znajdziemy np. w Wikipedii, Haker to osoba o bardzo dużych, praktycznych umiejętnościach informatycznych (lub elektronicznych), która identyfikuje się ze społecznością hakerską. Hakerzy odznaczają się bardzo dobrą orientacją w Internecie, znajomością wielu języków programowania, a także świetną znajomością systemów operacyjnych, w tym zwłaszcza z rodziny Unix (GNU/Linux, BSD itp.). Niech ktokolwiek doszuka się w tej definicji przestępstwa.


Szymon Konkol: Społeczność Hakerów to również pewnego rodzaju subkultura, której przyświecają wspólne ideały i posiadająca swój kodeks. Jakie wartości można przypisać Hakerowi?

Adam Jurkiewicz: Według Manuela Castellsa, twórcy trzytomowego dzieła poświęconego społeczeństwu informacyjnemu pt. „The Age of Information”, jedną z naczelnych wartości hakerów jest wolność – w trzech wymiarach:
 

wolność tworzenia,
wolność w dostępie do wiedzy,
wolność form dzielenia się wiedzą.


To jest kodeks Hakera i raczej trudno doszukiwać się tutaj symptomów przestępstwa... Teraz, niech każdy sam wyrobi sobie osąd, ile jest prawdy w medialnym zrównywaniu przestępców i hakerów.  


Szymon Konkol: Cyberprzestepczość jest jednak faktem. Jak odróżnić szlachetnego Hakera od przestępcy?

Adam Jurkiewicz: Hakerzy mają swoje określenie dla przestępców – cracker. Jeśli w mediach pojawiają się informacje o tym, że ktoś włamał się do bazy danych firmy i ukradł z niej dane o kartach kredytowych klientów, to mówimy o zwykłym złodzieju, który niewiele różni się od tego, który kradnie samochód z parkingu lub w nocy włamuje się do domu i kradnie np. biżuterię i oszczędności (no dobrze – ma większą wiedzę w technikach informatycznych). Ja przeznaczam dużo czasu na przywrócenie etosu hakera i na tłumaczeniu ludziom, kim naprawdę jest haker – jest kimś, kto chce robić rzeczy „pro publico bono”.


Szymon Konkol: Często podkreślasz związek pomiędzy działalnością Hakerów a edukacją. Hakowanie edukacji brzmi podejrzanie, spróbuj wyjaśnić o co tutaj chodzi?

Adam Jurkiewicz: Pomyślmy – czyż wolność w dostępie do wiedzy nie odnosi się do edukacji? Mówiąc o sobie: Haker edukacji mam poczucie misji, aby „uwalniać” edukację. Aby nauczać młodzież takich rozwiązań, które nie dyskryminują nikogo, które są dostępne dla każdego. W swojej działalności staram się popularyzować wolne licencja, takie jak Creative Commons i GNU General Public License. Propaguję Open Source, Linuksa, Pythona, Open Hardware, czyli Arduino – wszystkie te rozwiązania, które można analizować do woli - aby się uczyć, kopiować - aby rozpowszechniać, modyfikować - aby wprowadzać ulepszenia.


Szymon Konkol: Jako Haker (również haker edukacji), jakie przesłanie chciałbyś przekazać?

Adam Jurkiewicz: Przede wszystkim – że haker to osoba o dużej wiedzy i jeszcze większej kulturze osobistej. Że istnieją środowiska tzw. HackerSpace (www.hackerspace.pl), gdzie każdy może poznać prawdziwych hakerów. Wszystkich zainteresowanych zdobywaniem hakerskim umiejętności zapraszam do śledzenia portalu: www.robotgame.edu.pl - tam niedługo rozpoczniemy nabór do... to niech pozostanie na razie tajemnicą. Natomiast dorosłym, a przede wszystkim nauczycielom, chciałbym powiedzieć: jesteście najlepszymi hakerami, gdyż macie wiedzę i dzielicie się nią z innymi. Zapraszam wszystkich na blog www.superbelfrzy.edu.pl.


Szymon Konkol: Dziękuję za rozmowę.


Z Hakerem Adamem Jurkiewiczem rozmawiał Szymon Konkol



Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Nastolatki w internecie: smartfony, komunikacja i cyberprzemoc

Redakcja portalu 22 Grudzień 2016

Jak jedzenie wpływa na nasze myślenie?

Julian Piotr Sawiński 22 Grudzień 2016

Weź oddech - program edukacyjny o niskiej emisji

Redakcja portalu 21 Grudzień 2016

Ogólnokształcące szkoły muzyczne I stopnia będą ośmioletnieOgólnokształcące szkoły muzyczne I stopnia jednak ośmioletnie

Redakcja portalu 20 Grudzień 2016

ZG ZNP podjął uchwałę ws. sporu zbiorowego

Redakcja portalu 20 Grudzień 2016


OSTATNIE KOMENTARZE

DZIECKO Z FAS. DIAGNOZA, ROZWÓJ, TERAPIA I ZABURZENIA W OKRESIE PRZEDSZKOLNYM I WCZESNOSZKOLNYM.

~ Camel(Gość) z: http://psychoterapiaanima.pl 30 Marzec 2017, 13:42

Najgorsza liczba

~ Tresha Bisht(Gość) z: http://tresha.in/ 30 Marzec 2017, 12:17

Najgorsza liczba

~ Mumbai Dreams(Gość) z: http://mumbaidreamgirls.com/ 30 Marzec 2017, 12:13

Najgorsza liczba

~ Kitty Singh(Gość) z: http://kittygoaescorts.com/ 30 Marzec 2017, 12:07

Ogólnokształcące szkoły muzyczne I stopnia będą ośmioletnieOgólnokształcące szkoły muzyczne I stopnia jednak ośmioletnie

~ Samsun(Gość) z: http://www.samsunescort.xn--6frz82g 30 Marzec 2017, 12:00


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej