Imię:
Adres email:

Trudne życie choleryka

Aleksandra Podsiadły, 11 Czerwiec 12

Zrób to TERAZ i to tak, jak JA chcę!

O cholerykach mówi się bardzo surowo: że są to osoby o charakterze dominującym, że od innych ludzi oczekują postawy uległej i podporządkowanej, że są uparci i impulsywni. Obraz choleryka może podświadomie wywoływać poczucie zagrożenia; wyprowadzony z równowagi doprowadza do otwartych, głośnych starć, często nie bez użycia agresji werbalnej, czy nawet fizycznej. Dopiero następne skojarzenia łączą jego osobę z kimś, kto budzi respekt, potrafi zarządzać grupą, jest świetnym i zdecydowanym przywódcą. Jednak nie pozostawia wątpliwości fakt, że cholerycy są szczególnymi osobami, które wymagają specjalnego podejścia i wychowania. 

Zasada zrób to TERAZ i to tak, jak JA chcę! najtrafniej opisuje ogólny charakter choleryków. Wbrew pozorom, sposób na tak temperamentne osoby jest bardzo łatwy – trzeba jedynie przestrzegać tej złotej myśli. Każdy sprzeciw będzie budził protest i złość. Dla choleryków szczególnie bolesną kwestią są ich kompleksy. „Dźgnięcie” ich w czuły punkt może wywołać prawdziwy wybuch agresji i potok słów, których będzie później bardzo żałować. 


Sposób na małego terrorystę 

Rodzice często skarżą się, że ich dziecko jest uparte, krnąbrne i zasadniczo niereformowalne. Winę zwala się na najbliższe otoczenie, ze sobą włącznie, przyczyn upatrując w złym sposobie wychowania, nieprzyjaznym środowisku, braku czasu etc. Bez uświadomienia sobie oraz pogodzenia się z myślą, że nasze dziecko – przy całej swojej cudowności, wyjątkowości i urokowi – jest małą cholerą, walka z charakterem będzie tylko walką z wiatrakami. A przecież nie o to chodzi, by kruszyć kopie, ale taktycznie znaleźć sprytne rozwiązanie.

Pierwsza taktyczna zasada: choleryk musi mieć poczucie tego, że to on rządzi i podejmuje decyzje. Każde polecenie pokroju odłóż naczynia do zlewu, wynieś śmieci czy idź spać brzmi jak wezwanie do wojny. Że niby ja? A bo co mi zrobisz? – pomyśli dziecko i zaprze się nogami i będzie walczyć do upadłego – tak dla zasady. Aby osiągnąć zamierzony efekt (porządek w pokoju lub dzieciaka przytulonego do poduszki) trzeba uciec się do sprytnego fortelu. W jaki sposób? Dając dziecku wybór. Kiedy jest już dawno po dobranocce, a rano trzeba wstać do przedszkola/szkoły, wytłumaczmy, że są dwie opcje: kładzie się spać i będzie wypoczęte rano, pełne sił do zabawy, albo bawi się teraz, a następnego dnia będzie zmęczone i śpiące. Bez względu na to, jaką decyzję podejmie, trzeba mu pozwolić ponieść konsekwencje swojego wyboru. 
 
 
 
Druga zasada: pozwól dziecku się wyszaleć. Głośne i intensywne zabawy wpisują się w obowiązkowy rytuał. Z czasem można przyzwyczaić się do krzyków i wrzasków, ale nie wolno zapomnieć o czujności; w ferworze zabawy może zrobić krzywdę sobie lub towarzyszowi, wpadając w agresję bądź złość wywołaną niepowodzeniem. Cholerycy posiadają silniejszą niż inni potrzebę odnoszenia sukcesu. Nie wystarczy ich pochwalić, zauważyć, że dobrze wykonali dane polecenie – oni muszą mieć stu procentową pewność, że zrobili to najlepiej. Jednak i tutaj musimy zachować złoty środek, aby nie przesadzić w żadną stronę; przekonany o „nadprzyrodzonych” zdolnościach, szybko skonfrontuje się z rzeczywistością. A to na pewno nie będzie ani przyjemne, ani pozytywne w konsekwencjach. 


Trzecia szansa dla choleryka

Stare porzekadło mówi, że każdy zasługuje na drugą szansę. Cholerycy zasługują ponadprogramowo na trzecią; podejmowane przez nich decyzje często są pochopne i nieprzemyślane, szczególnie w przypadku pociech, którym trudno zmagać się z własnymi uczuciami i charakterem. Takie dzieci szczególnie emocjonalnie przeżywają niepowodzenia. Walcząc z charakterem malucha ważne jest, by walczyć ze złymi nawykami, nie zaś z samym dzieckiem. 
 

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
Kształcenie specjalne
Studia
Refleksyjnie
Edukacja społeczna
Kultura
Edukacja pozaszkolna
Wychowanie
Edukacja
Po szkole
Dla rodzica
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

List Ministra Edukacji Narodowej do dyrektorów, nauczycieli i pracowników oświaty

Redakcja portalu 25 Sierpień 2016

Poglądy zbyt rzadko (w szkole) kwestionowane (3)

Jarosław Pytlak 25 Sierpień 2016

Niemieccy rodzice skarżą nauczycieli. Czy nasi też będą?

Tomasz Małkowski 24 Sierpień 2016

Koalicja "NIE dla chaosu w szkole"

Redakcja portalu 24 Sierpień 2016

Nasze Bieguny i Himalaje

Katarzyna Hall 23 Sierpień 2016


OSTATNIE KOMENTARZE

Elektroniczna rzeczywistość „ Wychowanie i edukacja w cyberprzestrzeni - szanse i zagrożenia”

Serkan 25 Sierpień 2016, 14:15

Elektroniczna rzeczywistość „ Wychowanie i edukacja w cyberprzestrzeni - szanse i zagrożenia”

Serkan 25 Sierpień 2016, 14:13

Elektroniczna rzeczywistość „ Wychowanie i edukacja w cyberprzestrzeni - szanse i zagrożenia”

Serkan 25 Sierpień 2016, 14:13

E-podręczniki do kształcenia zawodowego. Jedni dyskutują inni kombinują... Oni po prostu je robią!

~ Paykasa Bozdurma(Gość) z: http://www.bozdurma.org/ 23 Sierpień 2016, 13:46

E-podręczniki do kształcenia zawodowego. Jedni dyskutują inni kombinują... Oni po prostu je robią!

~ Samuelzen(Gość) 23 Sierpień 2016, 07:12


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej