Imię:
Adres email:

Publikacje

Ocena

0

EFka , 06 Grudzień 11, komentarze (0)

W poszukiwaniu idealnej szkoly języka angielskiego

W poszukiwaniu idealnej szkoly jezyka angielskiego

Ocena

0

Beata Papuda, 19 Lipiec 10, komentarze (0)

Wartości moralne szczególnie ważne w zawodzie nauczyciela

We współczesnym, zmniejszającym się świecie określanym mianem „globalnej wioski” informacje, a wraz z nimi poglądy i trendy rozprzestrzeniają się w zaskakująco szybkim tempie. To, co wczoraj było ważne dzisiaj jest pomijane i zwyczajnie ulega dezaktualizacji. W takiej rzeczywistości trudno o trwałe, żelazne zasady, o jednolitość w interpretowaniu wartości.
W wyniku tej aksjologicznej fuzji człowiek jako jeden z jej elementów ulega swego rodzaju dezorientacji moralnej. Nie wie bowiem jakie ma wyznaczać sobie cele, jakich wartości się trzymać, według jakich reguł żyć. To ogólne zamieszanie stopniowo wkrada się w konkretne dziedziny ludzkiej działalności czyniąc niejasnymi i mniej wyraźnymi wartości zamknięte w poszczególnych kodeksach etyk zawodowych. Praca nauczyciela nie jest prowadzona w odizolowanym świecie, w hermetycznie zamkniętej przestrzeni, do której nie docierają echa głośnych przecież procesów cywilizacyjnych. Nie można zatem rozpatrywać problemów wychowania i nauczania w oderwaniu od cywilizacyjnego kontekstu. Rodzi się zatem pytanie czy wartości moralne wpisywane w historię etyki nauczycielskiej utraciły już „datę ważności”? Czy gradacja wartości w uznawanej dawniej ich hierarchii uległa reorganizacji?
Najogólniej ujmując pojęcie „wartości” można stwierdzić, że są to cele, do których dążymy, godne realizacji i apelujące do nas o ich urzeczywistnienie. Wartości ważne dla zawodu nauczycielskiego zamykają się w etyce zawodowej nauczyciela. Ta z kolei nie powinna być w żaden sposób sprzeczna z etyką ogólną – rodziłoby to  niepotrzebne konflikty i dylematy moralne.  Etyka jest dziedziną zajmującą się definiowaniem pojęć dobra i zła oraz ustalaniem zasad właściwego życia i zasad, którymi należy się kierować, ażeby osiągnąć ideał właściwego życia. Etyka zawodowa z kolei jest przystosowaniem etyki ogólnej danej kultury do wzoru zachowania przedstawicieli danego zawodu. W tym miejscu znów zatem ujawnia się współzależność i mieszanie się wartości kultury z wartościami zawodu. Nauczyciel i jego etyka są niejako wtopieni w aktualny układ moralny. To, jakie wartości powinny wyznaczać postępowanie nauczyciela opisują liczne formalne dokumenty takie jak: Karta Nauczyciela, opracowana przez Międzynarodówkę Edukacyjną i zatwierdzona przez Związek Nauczycielstwa Polskiego  „Deklaracja w sprawie etyki zawodu nauczyciela”, Zalecenia dotyczące Sytuacji Personelu Nauczającego przyjęte przez UNESCO i wiele innych o węższym zasięgu. W dokumentach tych pojawiają się takie wartości jak: patriotyzm, obowiązkowość, szacunek dla człowieka, tolerancja. Czym są i co znaczą w świetle współczesności? Być może są to tylko dumne słowa, frazesy nic już nie znaczące, a może pod tymi nazwami kryją się postępowania wymagające dookreślenia, przedefiniowania, dostosowania do „dzisiaj” i „teraz”.
Za szczególnie ważne wartości dla zawodu nauczyciela uważam miłość, sprawiedliwość, profesjonalizm, odpowiedzialność, prawdomówność, patriotyzm.  Bieg czasu nie umniejsza znaczenia tym wartościom dla pracy nauczycielskiej jednak sprawia, że dzisiaj nie brzmią one tak jak dawniej.

Ocena

0

Anna Odziomek, 12 Czerwiec 10, komentarze (0)

O człowieku nie za wiele cz.2


O przedziwnym światku małego ludzkiego umysłu, paskudnym charakterze i splocie nieszczęśliwych wypadków.

Ocena

0

Anna Odziomek, 07 Czerwiec 10, komentarze (0)

O człowieku nie za wiele..

W życiu każdego człowieka nadchodzi taki moment, gdy odwraca się, by coś zobaczyć. I właśnie ta relacja JA dziś i JA od momentu urodzenia zaczyna go powoli interesować. Oczywiście zakładam, że ów człowiek ma dla siebie na tyle dużo szacunku i wyrozumiałości, by odwróciwszy się stać tak przynajmniej trzy godziny. I co wówczas może się okazać?

Ocena

0

Anna Odziomek, 17 Marzec 10, komentarze (0)

"Poszybować do pracy"


Ocena

0

Marta Romanow, 09 Styczeń 10, komentarze (0)

Dzieci w Darfurze.

Wspomnienia z piekła...

Ocena

0

Elżbieta Karpiel, 05 Styczeń 10, komentarze (0)

Ortograficzna bajka - jedyna taka w Polsce.

Pierwsza w Polsce!!

Ortograficzna bajka napisana jest wg. łańcuchowej metody skojarzeń /PAMIĘĆ =OBRAZ +AKCJA /.

Tekst zawiera ok. 300 wyrazów z H, Ó, Ż – niewymiennymi. Dla ułatwienia zapamiętywania nie ma RZ, U, CH. Należy dodać własne ilustracje /ważne/.

Proszę o ocenę.

Elżbieta Karpiel

Ocena

0

Renata Łęczyńska, 05 Styczeń 10, komentarze (0)

Jonasz

"Jonasz"- to sztuka dla młodzieży w różnym wieku, na pewno począwszy od starszych klas SP, po gimnazjum i liceum włącznie.

Strona 1 z 4

1 2 3 4 Następna >>
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Nastolatki w internecie: smartfony, komunikacja i cyberprzemoc

Redakcja portalu 22 Grudzień 2016

Jak jedzenie wpływa na nasze myślenie?

Julian Piotr Sawiński 22 Grudzień 2016

Weź oddech - program edukacyjny o niskiej emisji

Redakcja portalu 21 Grudzień 2016

Ogólnokształcące szkoły muzyczne I stopnia będą ośmioletnieOgólnokształcące szkoły muzyczne I stopnia jednak ośmioletnie

Redakcja portalu 20 Grudzień 2016

ZG ZNP podjął uchwałę ws. sporu zbiorowego

Redakcja portalu 20 Grudzień 2016


OSTATNIE KOMENTARZE

MoodleMoot - panel praktyków szkolnego e-learningu

~ Plusca(Gość) z: http://www.kickstarter.com/profile/paykasa/about
29 Marzec 2017, 01:36

Najgorsza liczba

~ Samsun Bayan(Gość) z: http://www.samsunescort.xn--6frz82g/ilkadim-escort/
29 Marzec 2017, 01:14

MoodleMoot - panel praktyków szkolnego e-learningu

~ paykasa(Gość) z: http://paykasaal.hatenablog.com
28 Marzec 2017, 12:13

Najgorsza liczba

~ Travel Zaika(Gość) z: http://travelzaika.com/
28 Marzec 2017, 09:12

EduCamp – zapiski na mankietach

~ Suszarkidorak.plusa(Gość)
27 Marzec 2017, 10:05


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej